18/7 Zwartemeer

Jaja jävlar vilken tågdag.

Gick upp och kissade i vanlig tid. Det blev stängselkiss vilket var ok för det var taggtråd ovanpå så kände mig väldigt tuff. När jag kom in i tältet igen så av någon anledning (öl? Trött? båda?) glömt stänga innertältsduken. Jag vaknar vid 03.30 och är så väldigt väldigt kall om mitt huvud och panna och jag har en sjutusan till huvudvärk. Jag brukar aldrig ha huvudvärk annars. Inte på det sättet i alla fall. Bara utmattningsvärk när folket omkring mig är dumma i sina hela huvuden.

Men ja, jag dricker lite vatten, stänger tältduken och drar sovsäcken över huvudet och lägger på pannan. När jag vaknar vid 06 är jag i Guds nåd helt återställd. Jag äter lite baguette, dricker lite gazpacho som jag hittade i en affär, dricker lite energidryck med smak av cassis och levendel. Mycket bra start på dagen. River tältet och försöker torka det i det lilla solskenet jag kan hitta iom höga träd. Det är blå himmel men mycket skugga.

Gör mig i ordning och hälsar farväl till det franska pensionärsparet som varit ute i tre månader och gör 1000 km i månaden. Det var kul att prata med herremannen där. Damen hade dubbel bakväska medan mannen hade kärra.

Började cykla efter att jag smort mig iom det skulle bli en fint varm dag. Målet var Breskens där jag skulle ta en färja till Vlissingen. Har gjort det så många gånger förr men skillnaden nu var att jag i Vlissingen skulle ta tåget till gränsspost nära Duisland.

Allt var fint och cyklingen var ganska underbar, Astrid deflilerade förbi hela Belgien som den solstråle i mörkret hon är. Det var svansvind och jag behövde inte göra så mycket förutom att undvika köra på turister. När kustens väg tog slut upptäckte jag att jag cyklat några km för långt. Lackade och cyklade den föreslagna naturvägen i naturen till Nederländerna. Visade sig att det var det riktiga vägen. Den var väldigt vacker och jag var mycket nöjd med att ha cyklat fel. Jag cyklade om en långfärdscyklist som cyklade långsamt och vinkade när jag körde om honom. Det visade sig senare att han körde bakom mig och uppenbarligen ville säga hej.

Det var David från Spanien. Vi möttes just innan gränsen till Nederländerna. Ett mycket fågelrikt område så jag var kanske inte superuppmärksam på honom just där i början. Men han var en festlig typ. Vi fastslog att tyska och engelska band kommunikationen mellan oss. Vi pratade om våra cyklingar. Han hade varit ute i fyra månader och hade gjort massor, korsat Frankrijke och lite sånt. Jag berättade om min resa och att den skulle ta slut idag i Vlissingen. Vi cyklade på till Breskens och ställde oss och tog färjan över till Vlissingen. Under tiden drack vi blaskigt kaffe från automat som vi sedan hällde ut för det mår mer som te.

Han visade bilder från tidligare resor. Equador, ekvatorn, Jakarta, Singapore och massa andra ställen tillsammans med en cykel, Denna resan hade han en elcykel där han använde elen i uppförsbackarna. Lyx! Kul kille. När vi cyklade så skojade vi och hade oss. Han var sådan spanjor som for ut med armarna och slog till mig lite lätt när han berättade ett skämt och slutklämmen kom, flera gånger. Riktigt roligt. Efter färjan sade vi på återseende och sedan köpte jag min biljett.

En av de närmaste norra ställena var Emmen i Nederländerna som hade en tågstation och låg nära gränsen till tysk stad också med tågstation. Skrev in det i biljettautomaten och den berättade att det skulle kosta 20 euro plus 7 euro för cykel plus kostnader för biljetten på 2 euro. Fick välja mellan att ta automatens förslag på tåg för 29 euro eller välja vilka tåg jag än ville ta för 30.50 euro. Jag valde det senare. Antagligen var det ändå automaten förslag för det var samma ankomsttid.

13.10 Gick första tåget till Rotterdam Central. Tåget efter det hade 30 minuters bytestid. Vi blev 5 minuter sena så jag hade 25 goda minuter på mig. Jag Hittade ett ställe som sålde veganska burgare från automatfack. Jag försökte betala men iom mitt masterkort ville ha pinkod fick jag gå till kassan. Jag fick min burgare för 3.40 euro. Riktigt inte så god som jag trodde och lite sådär halvklart om såsen var vegansk. Men det var ”veganskt” och det var mat.

Satte mig på tåget och hade det sådär väldigt trevligt som en kan ha när ens hemlängtan just här börjat stimuleras med en hemresa. Astrid var glödande vacker när hon red tåget. Hon förtjänar lite vila. Som hon presterat denna resan så vet jag knappt vad jag skall säga. Hon har sedan björnresan stått orörd i mer än två år och helt perfekt var hon när jag hade oljat kedjan. Inte ens bytt bromsklossar. Det märks iofs ganska kraftigt nu när jag får ta i på riktigt för att få stopp på min kärlek. Men varför stanna helt när en sakta kan sänka sin fart istället.

Från Rotterdam åkte vi till Zwolle. Det var snävare med tid här. Återigen 5 minuter sena så hade bara 9 minuter på att gå från perrong 4 till 15. Jag fattade ingenting när vi kom till stationen. Jag fick fråga lite arbetare och de förtalte mig. Trängdes i hiss med kille och försökte komma på ett tåg och tryckte på öppnadörrarnaknappen. Helt dött. Såg sedan att tågetsektionen var bortkopplad från framförvarande två sektioner. Sprang med Astrid sidanav och hade två minuter tillgodo när jag äntrar tåget. Cykelvagnen är ockuperad av 7 unga rödhåriga yngre tonårstjejer. De flyttar sig lite så vi får plats. Jag sitter trängd och har bra koll på Astrid. Tjejerna snackar som fan och skrattar och har sig. Sjunger refrängen på en sång som jag typiskt nog nu glömt bort. Efter ett tag kommer kontrollanten och skall kontrollera biljetter. Det är en ung rätt hunkig kille. Tjejerna tycker uppenbarligen att det var en rätt bra kille. Han verkar inte allt för arg han heller.

När jag kommer till Emmen har jag kollat upp en camping. En minicamping där jag är nu. Nederländare älskar minicamping. Detta är i en familjs förlängda trädgård. Här finns nog 15 husvagnar och lite tält. Helt underbart ställe. I alla fall. Jag visste inte när de skulle. Klockan var 17.50 och jag hade 21 km på Astrid dit. Jag ringde gubben och han sade på bra engelska att de har öppet till 22. Gött sade jag, vi ses senare. Sånt hade ju varit otänkbart och ogenomförligt i Republiken.

Jag cyklade 15 km och kom sedan till en affär. Ett Jumbo. De hade öppet trots att klockan var efter 18.30. Fan vad detta landet är bra. Köpte på mig massa nudlar, lite veganska saker och vegansk vit choklad. Allt är bättre för oss riktiga människor som luktar gott här i norr. Lite öl också såklart.

Cyklar till gatan där campingen ligger mer ser bara massa vanliga villor. Får cykla runt lite innan jag hittar en skylt där det står campingens namn. Pratar med gubben och han säger att jag kan ta plats ensam på ett fält innan husvagnarna. Riktigt bra. Lagar min mat och gör lite bestyr. Går för att duscha men duschen är upptagen. Sätter mig i obligatoriska norra holländska sällskapsrummet. In kommer en kvinna med en framcykelväska. Jag börjar konversera och visar sig att hon och hennes kille cyklar nederländska och tyska gränsen. Vi pratar mycket cykling. Jag berättar om mitt och de om sitt. Jag har mer åt säga för de har bara cyklar i två dagar än.

Denna campingen har också Wifi. Jag har inte haft riktigt wifi sedan jag lämnade Juan i Bilbao. Min telefon och dess appar är nu uppdaterad. Jag har även laddat ner några säsonger serier och fem filmer. Dessa är tänkte till färjan jag kommer ta antingen imorgon kväll eller i övermorgonsmorgon. Det tar 8 timmar från Travemünde till Malmö eller Trelleborg. Om jag inte får en hytt så måste jag betala för en vilostol och då kan det vara bra att ha lite underhållning.

Det har regnat lite till och från under kvällen. Jag har suttit inom tak och väggar. Jag hoppas inte prognosen blir som det sägs. Regn imorgon morgon för då skall jag cykla mitt förhoppningsvis sista. Om det inte regnar hade jag tänkt ha på mig vanliga civila kläder. De kortbyxor jag hade under Camino och en kortärmad tröja. Om det regnar blir det 100% regnskrud som gäller.

Det blir säkert bra. Norden tar hand om de sina.

Godmorgon skatt
Astrid och vattenövergång är alltid fint.
Tåg nummer ett
Inte lika god som en kunde tro