15/7 Berck

Sov fint. Borstade tänderna på kvällen och morgonen vid tältet för det låg ändå så långt bort från alla. Kissade också en gång under natten vid tältet fast en bra bit därifrån.

Vaknade fint vid 06.45 som vanligt numera. Tältet låg i skugga och var dygnblött efter lite gosigt regn under natten och framförallt brist av sol under morgonen. Åt två müslibars och säkert något annat och drack kanske vatten etc vad vet jag det var fyra årsedan frukosten var.

Gjorde mig i ordning och hämtade min baguette i receptionen vid 09.20. Satte av och skulle genom Dieppe. Hade inget vatten så behövde hitta just vatten. Jag cyklade på och kom till ett rödljus som tog en jävla tid. Tittade lite mobil och tittade mig omkring. Såg en Grande marche så svängde in dit. Det var 100% en arabisk butik. Det visste jag av att det spelade musik där ”Allah” sjöngs mest hela tiden. Jag köpte 1.75 kilo iste, 1.5 liter mineralvatten som visade sig vara lätt kolsyrat samt en påse med kanderade jordnötter. De hade en köttdisk och de höll på att klyva kött när jag ställde mig vid kassan. Killen tog lojt av sig sitt slaktarförkläde och gick till kassan. Inte torka händer eller något sådant och så fick jag växeln i min hand. Kul.

Körde sedan ner till Dieppe och fick vänta på att en bro skulle öppnas så jag kunde cykla ännu mer. Kom till en backe och hade då kört om en cyklist som stod vid påfartsväg. Jag stannade efter backen och satte på mig mina handskar som jag torkat under morgonen. Jag blir omcyklad och ett bonjour ombyts. Sedan kommer vi till en riktigt kämpig och lång backe. Astrid och jag var de starkaste klättrarna som sig bör. Jag klättrade om henne och sedan började vi prata lite. Vi skulle såklart åt samma håll iom vi följde EV4. Hon skulle 30 km vidare och sedan skulle hon avsluta sin 1200 km långa resa. Plus avsluta en annan resa på 8 månader runt om i Europa.

Tjejen hette Nöemi, eller Noemi eller något franskt liknande detta namnet. Mycket vackert när hon sa det i alla fall. Inte lika vackert nu när jag försöker komma ihåg det. I alla fall. Vi cyklar och pratar i 30 km innan vi skiljs år i staden Eu där hon har en kompis som bor.

N. Är läkare som tagit ett sabbatsår. Besökt Hebriderna, Skottland och England och massa annat. Vi pratade lite Covid och restriktioner. Sverige var ju rätt liberalt jämfört med Frankrike under de två åren. Trevlig tjej. Glasögon med genomskinliga ramar, svarta skalmar. Brunett, blå cykel i aluminium, långfärdsredo med gaffeln. Cykeln hette Dori. Oklar ålder men runt 30. Hon hade cyklat franska vägen och fått sin compostela så vi pratade lite om Guds väg. Hon var troende katolik och hade gjort det delvis därför. Hennes kille som hade följt med hade inte gjort det därför vilket hade stört hennes resa lite. Jag berättade att jag hade fått krama avbilden av St: Jakob. Hon hade inte fått det så hon var avundsjuk. Trevligt samtal med henne. Pösig grå t-tröja och svarta shorts, inga cykelbyxor.

I Eu efter skiljda vägar hittade jag ett Lidl. Klockan var runt 12 och 42 km så det vankades lunch å det grövsta. Köpte en bit tofu för t60 cent och något mer som jag glömt nu. Det kändes rätt ensamt för hade haft ett supersamtal med Nöemi. Hon gillade också fåglar och var vegetarian så vi hade myyycket att prata om.

Hur som. Cyklade vidare och jag kom till världens minsta lilla by och där fanns ett bord. Åh just ja hade köpt karamellpudding på Lidl också. Åt två av de fyra jag köpt samt lite baguette och någon linsröra jag köpt dagen innan. Sköljde ner med iste.

Jag såg att himmelens färger blivit gråa. Borde ha fattat. Fattade inte. Borde ha förberett, förberedde inte. Naiv och oskuldens tvivel fanns i mig. Cyklade vidare. Tre minuter senare öppnade sig helvetets portar. Faaaaan vad det öste ner. Jag slet på mig min jacka men hann inte mer än så. Det blåste lite så kunde gömma mig vid ett garage och bara få hälften av regnet på mig. Det öste ner så mycket att det kom lika mycket från marken när regnet träffade asfalten. Pågick i kanske sju minuter och sedan lugnade det sig. Fick cykla på lite till lugnare regn. Sen höll det på sådär under några timmar. Regn, sol, regn och sol. På och av med kläder hela tiden.

Det var ganska trevligt att cykla så klockan blev jävligt mycket. Vid 18 började jag förstå att det var dags. Hade haft lite sikte på Berck för enligt Google fanns här väldigt många Campingar. Perfekt tänkte jag! Jag kom hit och hittade ett Lidl. Köpte lite alkohol, lite baguette, champinjoner på burk och minestronesoppa i torrformat och säkert massa mer. Begav mig till den campingen jag hade sett hade påfåglar på bilderna på Google. De hade stängt pch var fullbelagda. Begav mig till nästa. De tillät inte tält. Okej, begav mig till nästa som stängde om 10 minuter. ”Impossible” fick jag höra där. RUSADE till nuvarande. Här var det chill. Inte egentligen en camping utan mer en stugby. Kostade 30 euro men fick ”rabatt” pga cykel och tält. 20 euro. Gick till min plats lotsad av fransös utan engelska. Frågade om dusch. Nej ingick inte, betala extra. Gå till reception. Gick till reception. Fick en tagg som möjliggjorde dusch. Kostade egentligen 2 euro men jag fick den avgiftsfritt av anledning.

Blåser som fan här. Men lagade mat och åt. Duschade och tvättade kläderna och de hänger på tork i blåsten så blir nog bra med torra. Stugbyn verkade ganska hostil och ogästvänlig först men nu när jag druckit lite alkohol och sitter och skriver i baren när de har frågesport så är det ganska gemytligt. Har även hälsat och utbytt lite skratt med de få grannar som har husbil. De så bonsoir medan jag sa bonjour och att jag sedan kvickt ändrade mig till bonsoir var ett lyckat drag. Infiltrationen är 100%ig.

Fick beröm av två damer för mitt rosa tangentbord här under frågesporten också. Mycket bra.

Jag har inte superlångt kvar här i Europas största U-land. Kanske två och en halv dag eller så. Får se hur jag gör när jag kommer in i Belgien. Hade varit kul att smaka lite Nederländsk mark. Astrid saknar det. Hade velat se frieserhästar också. Brist på sådana i detta förbannade Frankrike. Frieserhästar är sjukt vanliga i Nederländerna och jag godkänner det å det grövsta. Inte många som har grace men helvete de har grace från det att en siktar något sort i fjärran. Frieser är de bästa häst. Usch jag saknar mina hästar i Nederländerna. Här i Frankrike är det inte så många alls. Spanien är mycket bättre på hästar on frankerna. Nederländare också.

Tältetplatsen är en liten inhägnad på 15×15 meter där platserna är avgränsade med glest ställda trästolpar. Mitt tält står tillsammans med fem husbilar. Jag har redan stakat ut mitt kisställe för natten. Två kiss kommer det bli och båda på samma ställe. Kommer bli riktigt fint.

Jävligt oklart hur vädret skall bli imorgon. Det verkar mörkermoln hopar sig i fjärran viker jag antar betyder regn inatt. Vet inte heller hur jag skall göra. Imorgon kommer jag kunna komma till Calais och förhoppningsvis förbi. Inte kolla Campingar där utan det får bli imorogn. Innan Calais så finns det någon form av nationalpark. Jag vill så jävla gärna cykla den och kolla på rolig natur och kanske något spännande djur. Ingen aning vad jag ville komma med detta men ja ni kanske fattar att jag skall cykla nationalpark.

Det blev 135 km idag. Inte så farliga backar som igår. Bra vind i ryggen oftast.

Haha nu kom det fram en man och hans dam och ville prata om mitt tangentbord igen. Jävlar vad det väcker bra uppmärksamhet.

Första regnet intåg
Sen bara ett vanligt gammalt tåg
Sen andra regnets intåg
Frågesporten
Lite kust och majs
Väntar ut andra regnet i en busskur. Två andra Dagscyklister där. Frun frågade om jag ville ha någon form av bakelse som hon också bjöd sin man på. Mycket trevligt men tackade nej iom 1000% icke veganskt.