12/7 Graye-sur-Mer

Regnet hade lagt sig under kvällen så det var inga problem att kissa under natten. Eller jo det var det ju, jag blev ju inte regnade på men jag var ju tvungen att kissa i medvind för annat hade det blivit kaos. Fick bli två kiss. Hade inte svettats ut så mycket under dagen.

Låg med strumpor och fleece inatt. Mycket skönt. Sov riktigt bra. Inga konstigheter. Inga barn som skrek eller så. Bara det att tältet kontant var under blåst, knappt byar utan bara en ständig västan som kom. Skakade som fan. Men det gjorde inget. Hellre det än regn. Min tvätt utanför tältet blev i alla fall ganska bra mycket torrare trots att den varit ute under regnet på kvällen.

Vaknade vid 06.45 och gjorde det vanliga. Åt  min frukost som var spartansk med ett fikonkex och en halv energikaka (extremt liten) och två små förpackningar med vaniljsojapudding. Ville lyssna på nyheterna högt men struntade i det utan låg stilla i tältet och tänkte på egna nyheter som i vilket fall som helst skulle vara mycket gladare än de som P1 förmedlar. Jag fyllde min värld med Fake News och var mycket nöjd över att världen var så glad. Sen öppnade jag tältduken. Husker der er en värklighet också.

Gör i ordning allt och vid 08.30 börjar jag riva tältduken. Då börjar det såklart regna. Spänner upp duken igen och sätter mig i tältet och surar lite i tio minuter och sen tar regnet slut. Viker ihop blöt tältduk och får ha den utanpå väskan så den torkar under dagen. Nåväl kammerat. Allt blir klart och jag gör mig redo. Frågar damen i receptionen en gang til om hvis de kenner Yves. Icke! Hen säger mig att prata med folket i baren för de är infödingar i byen vilka känna alla.

Jag gör så. De känna inte till honom. Jag visar trots allt bild på honom och en mycket yngre version av mig själv. Fan vad grann jag är på bilden. Mitt hår är kolsvart och ser ut som pepparkaka i brännan. Inte som nu, fan grått och blessyrer vart jag än tittar, ärr och sår och en själ som är 12 år mer kantstött än den unga mannen på bilden som tittar på lokalt vin på en marknad tolv år tidligare.

Skitsamma. Köper en baguette traditional och beger mig vidare. Skall byta bukt mot engelska kanalen idag. Nordöstligt skära av en del av Frantzia. Enda tråkiga med det är att jag missar ett stort område som är nationalpark. Men så kan det gå när inte haspen är på. Men jag såg ett rådjur och två steglitser idag så det väger ju upp för alla rävar och vilddjur jag missade i skogen.

Okej, cykling nu. Hade västan i ryggen och helvete vad skönt det var. Till och med backarna kändes mysigt fina. Jag hade klätt mig i väst och tightsen så var beredd på kallt och vått. Skulle cykla fransk landsväg hela dagen utan cykelväg. Det var fantastiskt. Det är sånt här Astrid är byggd för och mitt psyket är van vid. Att behöva kolla upp alternativa vägar hela tiden och åka smala asfaltsvägar, mycket fantastisk upplevelse. Vägarna var så små och obetydligt trafikerade så varje gång jag fick möte fick jag koncentrera mig oerhört på att inte köra in en väska i bilen som kom i möte eller när de kom bakom att jag fick somligt stanna i diket. Astrid var fantastisk. Naturen storslående grön, de små byarna med tre små hus och en brunn var så franska att en kunde äta sniglar från dem.

I världens mindsta by stod två små tjejer och doppade fötterna i den övertäckta brunnen/vattenreservoaren. En scen direkt från skönheten och odjuret när Belle tvättar kläderna.

Innan dess hade jag sikte på staden Bayeux. Därifrån kunde jag ta mig ganska mycket åt olika håll där jag ville komma. Innan dess så åt jag pommes efter 42 km klockan 12.10. En stor portion pommes med cola kostade mig 10.60 euro. De såg frågande på mig i restaurangen när jag bara ville ha pommes utan burgare. Men orkar inte ta ordväxlingen om veganism med franska kockar. De frågade om sås och jag bad om ketchup. Normalt är ju majonäs. De sa kocken som kunde engelska ”ooh American”. Fuck den restaurangen som kallar mig americkann. Jag önskar att ingen av er tre läsare någonsin äter där. Men det var goda pommes och annars trevlig personal som försökte pracka på mig allt annat än ketchup senare, bbg-sås etc. Jag gick på toa sen och snodde på mig maaaassa papper.

Ja det är ett kapitel i sig. Jag måste köpa mer toapapper för det finns inte att tillgå på campingarna här oftast. Jag skall försöka hitta parfymerad papper denna gången. För längesedan köpte jag rosa, parfymerade toalettpapper där det dessutom förklarades med bilder om hur en kunde slängde själva rullen i mitten i toaletten och spola ner den. JAG MÅSTE HA SÅDANT PAPPER IGEN.

Annars under färd så hade det varit fin dag. Franska flygvapnet gör sig känt varje dag här. Idag var det två mirage (tror jag) som praktiserade extrem lågflygnig. Vet i fan vad de sysslar med för de är inte så synkade. Alltid två flygplan, aldrig synkroniserade. Men det är kul att se. Än inga markfordon eller soldater, antar att det kommer i Belgien istället.

Såg ett tåg i nätheten av en stad som åkte längst cykelbanan. Det var i mina ögon icke elektrifierat. Jag har nästan alltid fel när jag tror att jag ser diesellokomotiv men en kan ju alltid önskan. Såg ut som Alstoms tåg.

Kom till kusten och cyklar just nu längst invasionskustens leder. Idag passerade jag Juno beach och den kanadensiska och skotska landstigningsplatsen. Det är så jävla smockat med turister så jag orkar inte. Men demokratisk historia är ändå fint.

Minnesmärken överallt och alla gatorna har namn efter personer eller frihet. Ganska rörande.

Imorgon passeras Sword beach och Omaha och de andra samt pegasusbron.

Vid 70 km idag kom jag in i Calvados. Tror ni jag fått smaka någon calvados än? Nej det har jag inte fått smaka. Mitt stora mål imorgon är 110 km närmare fosterlandet och 6 cl calvados. Minst. Jag dricker åtmindstånde cider från staden Bayeux som jag cyklade igenom tidligare idag. Det är alltid en klen tröst.

Campingen kostar 16.50 euro. De tog inte kort och nu har jag bara 1.50 euro kvar i kontanter. Jag har nog 550 km kvar här i Frantzia så jag är nog nödgad att imorgon ta ut 100 europengar. Orka ha kontanter. Kissar nästan på mig varje gång jag drar fram sedlar eller mynt för att betala. Funderar på att plocka hasselnötter och ge dem istället. Borde ju ha samma verkan. Eller blanka stenar jag hittar längst vägen.

Haha just ja, när jag var i mont Saint-Michelle så tog de inte kört under 5 euro när jag skulle köpa en magnet för 4 europeng. Då hade de en insamlingsbössa för mont Saint-Michelles katter som jag lade min växel i. Så fint. Plus katterna kan inte gå så nöd för där gick höns lösa på ön överallt. Men det var söta bilder på kattungar på bössan i alla fall. Plus fin magnet till mig.

Allt som allt en väldigt kul dag. Jag ”råkade” ta en 90-väg idag. Det var riktigt kul. Inte som 90-vägarna hemma i Svitjodden direkt. Här dog jag inte varje gång en bil passerade. De är väldigt snälla i Frankrike när de kör bil.

Imorgon tror kag det blir öst och sedan norr. Har jag tur blir det mer öst efter den norra. Vindarna skall vara gynnsamma med lite regn under förmiddag och lunch. Vi får se hur det är med det. Belgien väntar och jag skall göra mitt yttersta för att undvika Dunkirk och dess äckliga gråa industri och fiskehamn.

De senaste fem dagarna har bjudit på mistel så det stått härliga till. Blir alltid lika glad av mistel. Försöker hitta hemma men hittar aldrig. Ryktet går om mistel i omkrets i kommun men jag måste gräva mig djupare i florakretsar i Sverige. Finns en del andra växter jag hade velat se. Typ honungsblomster och alla andra orkidéer vi har.

Ett kloster icke i Guds tjänst
Kirke i stadig Guds tjänst
Västra delen av invasionstranden, normandiet.